یورش همزمان نیروهای امنیتی به خانه ده‌ها شهروند بهایی در چند شهر ایران

 آزار و اذیت و شعارنویسی علیه اقلیت های مذهبی در ایران از جمله بهاییان سالهایست که ادامه دارد

آزار و اذیت و شعارنویسی علیه اقلیت های مذهبی در ایران از جمله بهاییان سالهایست که ادامه دارد

گزارش های حاکی است که امنیت جمهوری اسلامی روز یکشنبه دوم آذر به خانه بیش از ده شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران یورش بردند و در جریان تفتیش و بازرسی خود ، وسایل شخصی این افراد را توقیف می کند.

سایت ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) معرفی می کند که ماموران امنیت خانه ده ها شهروند بهایی را در چهار استان ایران از جمله تهران ، البرز ، اصفهان و مازندران تفتیش و بازرسی انجام می دهند.



بر اساس این گزارش ، مأموران امنیتی در صورت تأخیر در صورت اقدام به بازاریابی حکم بازرسی انجام داده اند و شماری از وسایل شخصی این شهروندان را از جمله لپ تاپ ، موبایل ، کامپیوتر و کتابهای آیین بهایی که در حال حاضر ضبط کرده اند و با خود بردند.

خبرگزاری هرانا همچنین در جریان بازرسی گسترده روز یکشنبه ، دستکم خانه ۳۰ شهروند بهایی مورد نیاز قرار گرفته و حتی پس از اجرای قانون حاکم از بازرسی از خانه ۵۰ نفر از ایران است.

مهدی محمودیان ، فعال سیاسی اصلاح طلب ، همچنین در یک رشته توئیت با استفاده از این خبر به نام برخی از این شهروندان بهایی اشاره کرده است.

آقای محمودیان با اشاره به "هجوم امنیت امنیتی به خانه بیش از ده شهروند بهایی" نوشت: "عفیف نعیمی و شهرام و طاهر صفاجو و نیکی خانجانی از جمله این شهروندان وجود داشته است".

او در توئیتی تکمیلی نام دارد به این لیست افزوده است: خسروشفیع زاده برخی دیگر از شهروندان بهایی هستند که منازل دارند آنها را تحت فشار قرار می دهد و وسایل شان توقیف شده است ».

دلایل یورش نیروهای امنیتی به منزل این شهروندان و توقیف وسایل شخصی آن‌ها هنوز مشخص نیست و اعلام نشده که آیا کسانی هم بازداشت شده‌اند یا نه.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که روز ۲۸ آبان، قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران به تصویب کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

در این قطعنامه همچنین از «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌ در نظام جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده است.

قطعنامه اخیر به پيشنهاد کانادا و حمایت شماری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه شد.

جیسون مک، مشاور امور اقتصادی و اجتماعی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز نسبت به تداوم نقض حقوق بشر و «سرکوب اقلیت‌های مذهبی» در ایران ابراز نگرانی کرد.

آقای مک تصریح کرد: «دراویش گنابادی، بهاییان، و نوکیشان مسیحی، به دلیل اعتقاداتشان با بدرفتاری شدید از جمله احکام سنگین زندان روبرو می‌شوند».

جمهوری اسلامی بهائیت را به عنوان یک "دین الهی" به رسمیت نمی شناسد و پیروان آن را بیش از محرومیت از حقوقی که تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل دولت دولتی ، در معرض بازداشت و تعقیب قضایی به اتهامات گوناگون قرار می دهد.

No comments:

Post a Comment

یک وکیل دادگستری: نقض حقوق شهروندان بهایی مبنای قانونی ندارد

  مأموران امنیتی یک‌شنبه دوم آذر در اقدامی کم‌ سابقه به خانه‌ ۳۰ تا ۵۰ شهروند بهایی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و مازندران یورش بردند ...