منطقه حفاظت شده گلیل شیروان تجهیزات محیط بانی نیاز دارد

منطقه حفاظت شده گلیل شیروان تجهیزات محیط‌بانی نیاز دارد









رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: منطقه حفاظت شده واقع در شمال این شهرستان خراسان شمالی و همجوار با مرز ترکمنستان نیازمند تجهیزات محیط‌بانی نظیر خودرو و دوربین است.

حمید فخرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:تجهیزات محیط بانی این منطقه بسیار کم است و پاسخگویی گستره ۱۸ هزار هکتاری است.

وی با اشاره به تعداد بسیاری از شکارچیان از سمت منطقه سرانی به گلیل شیروان گفت: این منطقه حفاظت شده همچنین محیط بان کم دارد و در این زمینه باید نیروهای جدیدی جذب شوند.

فخرانی بدون اشاره به شمار محیط بانان موجود اظهار داشت: با اندک محیط بانانی که وجود دارد گشت زنی شبانه روزی در منطقه انجام می شود که تاکنون برخوردهای زیادی با متخلفان شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: در این منطقه گونه های شاخص گوشتخواران شامل پلنگ، گرگ و روباه، علف خواران شامل قوچ و میش، کل و بز زیست می کنند.

وی گفت: پرنده کبک دری که رو به انقراض است و در مناطق صخره ای گلیل زندگی می کند سالانه چندین نوبت این پرنده کمیاب مشاهده می شود.

فخرانی افزود: همچنین پرندگان شکاری نظیر هما، کرکس، دال، سهره ها و سهره سرسیاه بزرگ که جزو گونه های شاخص است در این منطقه مشاهده می شوند.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی جامع و تفضیلی این منطقه در مرحله تدوین است گفت: در این طرح شناسنامه ای برای منطقه اجرا می شود که در برگیرنده مطالعات انجام شده در زمینه حفظ زیستگاه این منطقه است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.



No comments:

Post a Comment

یک وکیل دادگستری: نقض حقوق شهروندان بهایی مبنای قانونی ندارد

  مأموران امنیتی یک‌شنبه دوم آذر در اقدامی کم‌ سابقه به خانه‌ ۳۰ تا ۵۰ شهروند بهایی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و مازندران یورش بردند ...