گزارش تکمیلی از تفتیش پرتعداد منازل شهروندان بهایی در استان‌های مختلف کشور

 روز یکشنبه 2 آذرماه منازل متعلق به ده ها شهروند بهایی در استان های مختلف کشور مورد نیاز است برای محافظت از امنیت قرار گرفت. تاکنون هویت شماری از این شهروندان که منازل آنها را مورد نیاز قرار داده است ، توسط هرانا احراز شده است. ماموران در جریان این بازرسی شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ تاپ ، تلفن همراه ، کامپیوتر شخصی ، پول نقد ، کارت بانکی ، اسناد ملکی ، مدارک شناسایی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود برده اید.

به گزارش خبرگزاری هرانا ، مجموعه اخبار ارگان فعال حقوق بشر در ایران ، روز یکشنبه 2 آذرماه 1397 ، منازل متعلق به 10 شهروند بهایی در دستکم 5 استان کشور مورد نیاز است برای محافظت از امنیت کشور قرار گرفت.

تاکنون هویت شماری از این شهروندان که منازل آنها را مورد نیاز قرار داده است قرار است قرار شود قبل از هر گونه احراز شده است: «نیکی خانجانی ، ریاض سبحانی ، عرشی مقدم ، هما اعتمادی ، شهلا حکمت شعار و عطاءالله اشرفی در تهران ، عفیف نعیمی ، شاهرخ طائف ، سیروس میثاقی ، طاهر صفاجو ، آنیس صفاجو و شهرام صفاجو در کرج ، جمشید شاه محمدی در باباسلامین سلطان شفیع زاده ، الهام امیری ، احسان مکاری ، بهادر متعارفی در اصفهان ، ناصر نبیلی در کرمان ، پیمان نامدار در مشهد ، داریوش دیانی ، پروین نامدار ، فریبر بهین آیین ، ناصر دلیلی. همچنین محل کار آنیس صفاجو توسط ماموران امنیتی در مهرشهر کرج مورد تفتیش قرار گرفته است. » 


ماموران در جریان این بازرسیهای شماری از وسایل شخصی این شهروندان از جمله لپ تاپ ، تلفن همراه ، کامپیوتر شخصی ، مدارک شناسایی و کتب مرتبط با آیین بهایی را ضبط کرده و با خود برده اند. با استفاده از منازل ، ماموران امنیتی اقدام به ضبط وجوه نقد ، کارتهای بانکی و اسناد زمین ، منزل و مغازه کرده اند

از دلایل این اقدام ماموران تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. ماموران در زمان بازرسی برخی اوقات این منازل حکم بازرسی ارائه کرده و منزل بعضاً از این شهروندان نیز بدون ارائه حکم مورد نیاز برای نصب قرار گرفته است.

در یک مورد جمشید شاه محمدی که به ضبط اسناد و مدارک شناسایی خود را کارت ملی و گواهی نامه اعتراض کرده بود ، تهدید به بازداشت شد. به گفته یک منبع امنیتی اطمینان از دادسرای اوین حکم بازرسی منزل داشته است.

بعضي از اين شهروندان گفته اند كه جهت توصيه به اداره اطلاعات مراجعه كنند؛ در غیر این صورت برای آنها حکم جلب صادر خواهد شد. همچنین به شماری نیز گفته شده است که تماس با ما تماس بگیرید و به زودی احضار شود. یک منبع اطلاعاتی از شرایط این شهروندان در این خصوصیت به هرانا گفت: "بیماری از شهروندان بهایی در روزهای گذشته به دلیل عدم اطمینان از مراجعه نکردن و از آنها خواسته شده هر چه سریعتر اسناد ملکی است که در بازرسی های قانونی به دلیل عدم تحویل دهندگان و لیست همه اموال منقول است. و غیرمنقول خود و اعضای خانواده خود را بنویسند! حتی از برخی پرسیده اند پول خرید املاک خود را از کجا آورده اید؟ "
ضبط مدارک شناسایی شهروندان بهایی را در شرایطی که هرانا دیماه سال گذشته در گزارش از سنگاپور سازمان ثبت احوال کشور در صدور کارت ملی هوشمند از ابتدای سال ۹۸ خبر داده بود اعلام کرد.

از میان این شهروندان عفیف نعیمی ، نیکی خانجانی و شهرام صفاجو سابقه بازداشت و یا محکومیت به دلیل اعتقاد به آیین بهایی را داشته اید.

هرانا روز یکشنبه 2 آذرماه در گزارش از تفتیش منازل متعلق به دهان شهروند بهایی خبر داد و گفت که این اقدام هماهنگ ماموران و تفتیش سراسری منازل باعث مراقبت از خانواده های شهروندان بهایی در سراسر کشور شده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی مرتبط با باورهای دینی محروم هستند ، این محرومیت سیستماتیک در شرایطی است که طبق ماده ۱۸ اعلام جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین الماللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق آزادی آزادی و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی بیان آن را به طور معمول یا جمعی و به طور معمول علنی یا در خفا اگر باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از صدهزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون ایران فقط اسلام ، مسیحیت ، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت اعمال می کند و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی شناسد. به همین دلیل در طول سالیان گذشته حقوق بشر در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

No comments:

Post a Comment

یک وکیل دادگستری: نقض حقوق شهروندان بهایی مبنای قانونی ندارد

  مأموران امنیتی یک‌شنبه دوم آذر در اقدامی کم‌ سابقه به خانه‌ ۳۰ تا ۵۰ شهروند بهایی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و مازندران یورش بردند ...