گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , آبان ماه 1399

 

تهیه نمودار: رضا عباسی زمان آبادی

تهیه و تنظیم گزارش: رضا عباسی زمان آبادی ، سید شایان حسینی برزی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان آبان 1399 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.
در این ماه :

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹، سه کنشگر مدنی عرب به نام های «رحیم رویضى»، استاد دانشگاه رشته ادبیات عرب ، «رحیم زرگانى» و «محمد عسکری» توسط نیروهای امنیتی اهواز بازداشت شدند. گزارش شده، نهاد بازداشت کننده این کنشگران مدنی، اداره اطلاعات اهواز بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته ۳ آبان‌ماه ۹۹ عبدالله اسکانی کنشگر مذهبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.گزارش شده که علیرغم پیگیری نزدیکان این کنشگر اهل سنت، تاکنون از محل نگهداری وی و همچنین اتهام های انتسابی علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز شنبە ٣ آبان ٩٩ (٢٤ اکتبر ٢٠٢٠)، حسام عبداللهی شهروند پیرو اهل سنت اهل کرمانشاه کە در زاهدان بازداشت شدە بود، پس از بیش از ٤٠ روز بازداشت با وثیقە ١٥٠ میلیون تومانی و موقتاً تا زمان برگزاری نشست دادگاه از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۴ آبان‌ماه ۱۳۹۹، رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۹، فرشاد فتاحی، شهروند سنی مذهب با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹، رسول حمزه پور، روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.

روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه، یک فعال مذهبی به نام “مختار ابراهیمی” اهل شهرستان مهاباد پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شده است. این فعال مذهبی یکم مهرماه بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، صبح امروز دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹، محمد امین آسکانی روحانی اهل سنت با شکایت سپاه پاسداران به دادستانی راسک احضار شد. مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ است که بارها خواستار آزادی فضل الرحمن کوهی روحانی اهل سنت شده است.
مولوی «نورالدین کاشانی» فرزند «خداداد» از روحانیان اهل سنت زاهدان که در ۱۶ مردادماه ۱۳۹۲، در حال برگشت از مسجد محل زندگیش در زاهدان از سوی ماموران امنیتی سپاه پاسداران بازداشت شده و در زندان زاهدان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌بُرد، پس از سپری کردن ۷ سال حبس در زندان زاهدان آزاد شد.
برپایه گزارشات رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام پنجشنبه ۱۵آبان۹۹، طی روزهای گذشته، حکم اعدام سه زندانی عقیدتی سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد به نام های محمدعلی آرایش، کبیر سعادت جهانی و حمید راست بالا در دیوان عالی کشور تایید شده است.
برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، یک زندانی مذهبی اهل مهاباد با هویت توفیق عبداللهی بیش از چهار سال است که در زندان مرکزی ارومیه بدون داشتن حق مرخصی محبوس می‌باشد.
عبدالعزیز حیدرپور فعال مذهبی اهل سنت که روز یک‌شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی شهر ارومیه بازداشت و پس از گذشت یک ماه بازداشت به زندان مرکزی ارومیه منتتقل شده بود، روز سه شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ۱ میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی و به صورت موقت آزاد شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، “عبدالرحمن سنگانی” طلبه بلوچ اهل سنت که در سال ۸۸ پس از احضار به دادگاه بازداشت شده و در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود از خدمات پزشکی محروم بوده و در آستانه نابینایی قرار دارد.
بنا به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام « زندانیان عقیدتی- سیاسی علی حمید و حسن حمید که به اتهام تغییر مذهب در تاریخ ۱۷شهریور ۹۸ همراه با ۳زندانی اهل سنت دیگر به نام های امین بچای، عبدالعلی و یک نفر دیگر دستگیر شده و از آن تاریخ در بند ۶-۱ زندان وکیل آباد مشهد محبوس بوده اند، روز شنبه ۱۷آبان ماه ۹۹ پس از ضرب و شتم وحشیانه توسط مأمورین زندان، به سلول انفرادی در زندان وکیل آباد مشهد منتقل شدند

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالرحمان سنگانی، زندانی عقیدتی سیاسی محکوم به اعدام زندان گوهردشت کرج که از سال ۸۸ در زندان بسر می‌برد در وضعیت جسمانی نامناسبی قرار گرفته و از خدمات درمانی نیز محروم مانده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حامد مشکات، شهروند تُرک و فعال اهل مذهبی سنت پس از حدود چهار ماه نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، امروز یکشنبه ۲۵ آبان به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یک شنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹، ماموران وزارت اطلاعات یک شهروند بلوچ و از نزدیکان مولوی فضل الرحمن کوهی به نام “عارف آسکانی” فرزند دادرحیم اهل چابهار را احضار و مورد بازجویی قرار داده و او را تهدید کردند. محور بازجویی عارف توسط ماموران اطلاعات در مورد مولوی کوهی بوده و از او با تهدید خواسته شده که فعالیت های خود را در فضای مجازی برای دفاع از مولوی کوهی متوقف کند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،روز یکشنبه 28 مهر ماه 99 شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «باغدهی» طی حکمی پنج شهروند بهایی را به تحمل یک سال زندان تعزیری محکوم کرده است.
هویت این شهروندان،«فرانه دانشگری»، «ساناز اسحاقی»،«نکیسا حاجی پور»،«نغمه ذبیحیان» و «نیکا پاکزادان» عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تعدادی از شهروندان بهائی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند،در سایت سازمان سنجش با پیغام نقص در پرونده یا تحقیقات در پرونده روبرو و به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.
هویت دو تن دیکر از شهروندان بهائی “وفا باشی،ساکن شهرک اندیشه کرج،شرکت کننده در کنکور زبان، متولد1381″و “مبینا مختاری شرکت کننده در رشته ادبیات و زبان انگلیسی با رتبه 2000 و رشته ریاضی با رتبه 6000″توسط هرانا احراز شده است.
با احتساب این افراد،شمار شهروندان بهایی شرکت کننده در کنکور سراسری99که باعناوین مختلفی از جمله “نقص پرونده ” و “تحقیقات در پرونده” به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده اند تا کنون به 21 تن رسید.
هرانا پیشتر در گزارش هایی از مواجه شدن 19 شهروند بهایی دیگر به نام های”شهرزاد محمدزاده،آرین دهقانی،ستاره ایزدی،مرجان عباسپولی،آریا شیخ زواره،وحید صادقی،پارسا سید احمد،ساینا شفیع زاده،شمیم ایدلخانی،آوا بهروز،فاران قدرتیان،مبینا هوشمندی،کیمیا منوچهری،عرشیا اشراقی،کیان لقائی،اوین زمانی،ساینا فارس،بدیع فرزندی اردکانی و فربد فرزندی اردکانی” با این پیغام ها خبر داده بود.

روند ستیز با بهائیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

مسیحیان:

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

روز دوشنبه 19 آبان 1399 خورشیدی،یک نوکیش مسیحی به نام مرتضی جعفری که از طرف دولت ترکیه به ایران دیپورت شده بود، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب حکومت ایران در شهر سنه به 15 سال زندان محکوم شد.
بر اساس گزارش، اتهامات وارده بر ایشان فساد فی الار، تشکیل گروه بر ضد نظام، بغی و شورش مسلحانه بر علیه نظام و… تبلیغ شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،ماموران امنیتی ساعت9 صبح روز چهارشنبه 21 آبان ماه،به خانه 12 نوکیش مسیحی در فردیس در استان البرز یورش بردند.
گزارش شده تا کنون هیچ یک از شهروندان مسیحی در این یورش نیروهای امنیتی بازداشت نشده اند.
گفته می شود ماموران امنیتی بسیاری از وسایل شخصی این افراد را از جمله تلفن،رایانه،کتاب و مجلات مرتبط با مسیحیت را ضبط کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا،دیوان عالی کشور،درخواست اعاده دادرسی ناصر نورد گل تپه نوکیش مسیحی را رد کرد. این نوکیش مسیحی هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

روز یکشنبه25 آبان ماه، حکم 80 ضربه شلاق زمان(صاحب) فدایی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین به اتهام شرب خمر در مراسم عبادتی مسیحیان،اجرا شد.

روند ستیز با مسیحیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید.

دراویش:
دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.
در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹، بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی به اعتصاب غذای خود پایان داد. آقای محجوبی از روز پنج‌شنبه ۸ آبان در اعتراض به شرایط خود و عدم رسیدگی پزشکی اعتصاب غذا کرد و روز شنبه به صورت اجباری به این بیمارستان منتقل شد. وی نهایتا روز دوشنبه از بیمارستان روانپزشکی امین آباد (رازی) به زندان اوین بازگردانده شد و روز سه‌شنبه به اعتصاب خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیست و پنج تن از دراویش گنابادی در تبعید شامل بخشودگی محکومیت شدند. ابوالفضل صحرایی، وحید خموشی، علیرضا لک، صالح الدین مرادی، بابک مرادی، مهرداد رضایی، مهدی بختیاری، مرتضی بیل چی، سخاوت سلیمی، مجتبی بیرانوند، احسان الدین ملک محمدی، حیدر تیموری، محمد کریمایی، محمد براکوهی، مهدی مردانی، مهدی مهدوی، کیانوش بیراوند، احمد براکوهی، هادی شاهرضا گماسایی، ابوالفضل آوازه، علی قمری، حبیب قنبری، سعید سلطان پورقلعه، علیرضا آزاد روش و سعید کریمایی که در حال سپری کردن ایام تبعید خود به ترتیب در شهرستان‌های سربیشه، مشهد، منوجان، دشستان، سراوان، سرباز، دشتستان، سربیشه، نیک شهر، میرجاوه، زابل، ایلام، فهرج، کهنوج، سیب و سوران، نیک شهر، زهک، نیک شهر، زابل، میرجاوه، هیرمند، ایرانشهر، زهک و کهنوج هستند، به مناسبت سالروز تولد پیامبر اسلام و ششمین امام شیعیان مشمول بخشودگی مجازات شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۹، وحید خموشی، درویش گنبادی از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.

روند ستیز با دراویش در این ماه نیز ادامه داشت به گونه ای که حقوق دراویش گنابادی در موارد ذیل نقض گردید.

No comments:

Post a Comment

یک وکیل دادگستری: نقض حقوق شهروندان بهایی مبنای قانونی ندارد

  مأموران امنیتی یک‌شنبه دوم آذر در اقدامی کم‌ سابقه به خانه‌ ۳۰ تا ۵۰ شهروند بهایی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و مازندران یورش بردند ...